Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 6-1 Voldoende juiste woningen op de juiste plek
Beleidsprestatie 6-1-1 Versnelling Woningbouw
Beleidsprestatie 6-1-1 Versnelling Woningbouw
Vliegende Brigade/ Flexpoolmiddelen
Eind 2022 heeft de provincie Zuid-Holland van het ministerie van BZK een specifieke uitkering flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche ontvangen (€ 8,6 mln), kortweg ‘flexpoolmiddelen’. De provincie heeft als cofinanciering in eenzelfde bedrag voorzien. De middelen dienen in 2023 en 2024 te worden ingezet voor de financiering van capaciteitsondersteuning in de gemeentelijke of provinciale organisatie om woningbouwprojecten te versnellen (procesmiddelen). Voor 2023 en 2024 beschikt de provincie daarmee over ruim € 17 mln aan flexpoolmiddelen.
Deze middelen worden via drie pijlers ingezet, onder de collectieve naam ‘Vliegende Brigade’:
- Pijler 1: Subsidieregeling Vliegende Brigade met een (voorlopig) jaarlijks subsidieplafond van € 3,5 mln per jaar. Hierbij kan een gemeente subsidie aanvragen om tijdelijk externe kennis en capaciteit in te huren en om een regionale integrale woonzorgvisie op te stellen.
- Pijler 2: Experts Toekomstbestendig Bouwen (€ 0,5 mln per jaar).
- Pijler 3: Flexpool verdichten en mixen: gericht op gemeenten en (koepels van) corporaties (€ 4,2 mln per jaar).
Woondeals
In het vierde kwartaal 2022 heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken een specifieke uitkering (SPUK) Woondeals toegekend om de Woondeals op te stellen en uit te voeren. In 2022 is de provincie gestart met het opstellen van de woondeals/regionale realisatieagenda’s Zuid-Holland. Op 14 maart 2023 zijn de vijf regionale realisatieagenda’s binnen Zuid-Holland ondertekend door gemeenten, de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, woningcorporaties en de provincie. De SPUK zal nu worden ingezet om de afspraken uit de vijf regionale realisatieagenda’s uit te voeren. Zo moeten er bijvoorbeeld woondealtafels en versnellingstafels worden opgezet.
Beleidsprestatie 6-1-2 Betaalbare woningvoorraad op peil
Beleidsprestatie 6-1-2 Betaalbare woningvoorraad op peil
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsdoel 6-2 Vitaliteit en kwaliteit in de leefomgeving
Beleidsprestatie 6-2-1 Versterken (ruimtelijke) kwaliteit en vitaliteit
Beleidsprestatie 6-2-1 Versterken (ruimtelijke) kwaliteit en vitaliteit
Bij vaststelling van de Begroting 2023 is het subsidieplafond 2023 voor de Subsidieregeling spreiding sociale woningbouw regio Rotterdam Zuid-Holland vastgesteld op nul. Daarbij werd ervan uitgegaan dat het in 2022 beschikbare subsidiebudget volledig benut zou worden. Dit is helaas niet zo geweest. Oorzaken daarvan zijn onder andere gebrek aan ambtelijk capaciteit bij gemeenten om een aanvraag rond te krijgen en in te dienen; planontwikkeling vraagt meer tijd in aanbestedingsprocedures (onder andere door Didam-arrest) en stijgende bouwkosten en rente maken onderhandelingen tussen partijen nog scherper. Hierdoor is bij gemeenten de aarzeling toegenomen om bij het doen van een aanvraag vooraf te verklaren dat voldaan zal kunnen worden aan het subsidievereiste dat de start van de bouw binnen 2 jaar zal plaatsvinden.
Voorstel is het subsidieplafond 2023 gewijzigd vast te stellen op € 1,2 mln (restant budget 2022), te bestemmen voor de openstelling van deze subsidieregeling in 2023 en vanuit de provincie ook in dit laatste loopjaar van de regeling gericht bij te dragen aan het Regioakkoord. De subsidieregeling Spreiding sociale woningbouw vervalt per 1 januari 2024.
Beleidsprestatie 6-2-2 Aanpak toekomstbestendig bouwen
Beleidsprestatie 6-2-2 Aanpak toekomstbestendig bouwen
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsdoel 6-3 Afspraken met regio’s
Beleidsprestatie 6-3-1 Afspraken over wonen en werken in de regio en een passend woningaanbod voor alle doelgroepen
Beleidsprestatie 6-3-1 Afspraken over wonen en werken in de regio en een passend woningaanbod voor alle doelgroepen
Opgave Asielopvang
Starten met de realisatie van nieuwe, duurzame (minimaal 5 jaar) asielopvang is belangrijk omdat de nood aan opvangplekken hoog is en de opgave voor Zuid-Holland groot. Er is nog veel onduidelijkheid over zaken als de vergoeding van het Rijk aan de gemeenten, de definitieve uitwerking van de wet, hoe de regio’s de opgave gaan oppakken en de ingangstermijn van de wet. Hierdoor hebben wij eerder als Zuid-Holland een onderscheid gemaakt tussen een primaire fase en een secundaire fase om de opgave in te richten. Om een vliegende start te kunnen maken richten we in de primaire fase op korte termijn de asielopgave in binnen de provincie. Voor deze fase wordt capaciteit binnen de provinciale organisatie onder andere bij Wonen/Ruimtelijke ordening (RO) werkzaamheden gefinancierd. Dit maakt onze provincie minder afhankelijk van het precieze ingangsmoment van de asielwet. De capaciteit die binnen Wonen/RO werkzaamheden wordt ingezet, richt zich op hulp bij het vinden van geschikte locaties, inrichting van de intergemeentelijke plannen voor asielopvang (een aanzienlijke RO- en coördinatie-opgave), in samenwerking met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en colleges van burgemeester en wethouders. De primaire fase stopt zodra er duidelijkheid komt over financiële middelen van het Rijk. De beoogde extra inzet van 5 fte in de primaire fase is onderverdeeld in 2 fte voor Wonen en 3 fte voor RO. Voor 4 fte hiervan is dekking binnen de ambitie gevonden. Voor de resterende 1 fte RO is het voorstel de dekking in het kader van de voorjaarsnota te regelen.