Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 1-1 Beter Bestuur
Beleidsprestatie 1-1-1 Sterke gemeenten
Beleidsprestatie 1-1-1 Sterke gemeenten
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 1-1-2 Vitaal provinciaal bestuur
Beleidsprestatie 1-1-2 Vitaal provinciaal bestuur
Verhoging vergoeding Statenleden
Leden van Provinciale Staten vervullen een belangrijke rol in ons democratisch bestel. De vergoeding van de leden sloot niet meer goed aan bij de zwaarte van de taken die deze volksvertegenwoordigers hebben. De Ministerraad heeft besloten de vergoeding vanaf 2023 structureel te verhogen van € 1.329 bruto per maand naar € 1.895 bruto per maand. Hieruit volgt voor de 55 Statenleden in Zuid-Holland een structurele verhoging van het budget van € 0,4 mln.
Data Protection Impact Assessment (DPIA) Onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kunnen organisaties verplicht worden een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren.
Een DPIA is een instrument waarmee vooraf de privacy risico’s van een gegevensverwerking in kaart worden gebracht, waarna maatregelen kunnen worden genomen om de risico’s te verkleinen.
In de AVG is op hoofdlijnen aangegeven wanneer een DPIA verplicht is, dit is het geval als gegevensverwerking mogelijk een hoog privacyrisico oplevert voor de mensen van wie de organisatie gegevens verwerkt. De Ondernemingsraad vraagt op basis van de Wet op de ondernemingsraad (WOR) om DPIA’s uit te laten voeren op voorzieningen, processen of systemen waarbij personeelsleden kunnen worden gevolgd.
De verwachte totale kosten bedragen € 0,4 mln
NPLG
In de Voorjaarsnota 2022 is € 20 mln beschikbaar gesteld voor de jaren 2022 en 2023 - het toekomstig Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Door vertraging in rijksbreed beleid en in afwachting van ontwikkelingen en kaders voor de uitvoering van het NPLG is de feitelijke uitvoering, waarbij de extra € 20 mln ingezet kon worden, vertraagd. De middelen moeten beklemd blijven voor de uitvoering van no-regret maatregelen (voorfinanciering in afwachting van het definitief akkoord op gebiedsplannen), mogelijke cofinanciering of inzet van provinciale middelen voor maatregelen die niet helemaal passen binnen de kaders van het NPLG en niet voor dekking uit rijksmiddelen in aanmerking komen.
Stikstofbeleid
Gezien het advies Remkes en het te sluiten Landbouwakkoord zijn de middelen voor cofinanciering Rijksregelingen en voor Innovatie niet uitgegeven. Van de niet bestede middelen wordt € 2 mln doorgeschoven, omdat voorzien wordt dat diverse rijksregelingen wel in 2023 in werking treden, waaronder een regeling over innovatie en stikstofreductie. Daarnaast wordt € 2,4 mln van de middelen uit 2022 doorgeschoven naar de begroting 2023 voor een bijdrage aan de legalisatie van de PAS-melders
Bibob
In 2022 is door onderbezetting (vacatures), de eerste lijn uit de opdracht Weerbaar bestuur en organisatie over de interne weerbaarheid (Bibob, integriteit en ondermijning) een aantal cruciale projecten niet uitgevoerd. Deze projecten komen voort uit de aanbevelingen bij de RIECscan Interne weerbaarheid PZH en het verdiepende onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar ondermijningsrisico’s voor de provincie. In 2023 worden de adviezen versneld opgepakt, waaronder een meldpunt inrichten, een fenomeenonderzoek naar milieucriminaliteit uitvoeren, een trainingsprogramma opzetten en tools ontwikkelen voor medewerkers van de provincie en de omgevingsdiensten. Het budget van 2022 wordt doorgeschoven naar 2023.
Koningsdag 2023
Gelet op het budgetrecht van Provinciale Staten ligt het verzoek voor om in te stemmen met het op de Begroting 2023 opnemen van een begrotingssubsidie van € 0,3 mln aan de gemeente Rotterdam. Dit bedrag is bedoeld voor activiteiten tijdens Koningsdag 2023
Inrichting governance Asielopgave
Op 15 november 2022 is in Gedeputeerde Staten gesproken over de consultatiereactie op het wetsvoorstel Gemeentelijke Taak Mogelijk Maken Asielopvangvoorzieningen. Op 6 februari is het advies van de Raad van State op het wetsvoorstel verschenen. Hierin wordt de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (JenV) geadviseerd om het wetsvoorstel aan te passen voordat het naar de Tweede Kamer gaat. Dit kan betekenen dat de invoering van de wet op zich laat wachten. Gezien het aantal huidige en benodigde plekken is het belangrijk om binnen de provincie Zuid-Holland hoe dan ook te beginnen met de realisatie van extra asielopvangplekken. Binnen deze opgave lopen drie sporen. Twee sporen betreffen materiële inzet van budgetten. Voor spoor 1 heeft het IPO € 0,3 mln toegezegd aan de provincie. Voor spoor 3, de ondersteuning en coördinatie in de regio's om opvangplekken te realiseren, zijn middelen nodig. De provincie is met het Rijk in gesprek is over de financiering. De kosten voor Spoor 2 worden verdeeld over onze Ambities 1 en 6.
Om alvast te beginnen met de realisatie van de opvangplekken financiert de provincie het voor, zodat gestart kan worden. De dekking is ten laste van het begrotingssaldo voor Ambitie 1. Ambitie 6 heeft ruimte om deze voorfinanciering te dekken.
Weerbaarheid kleine gemeenten
De provincie ontvangt vanuit het Rijk een bijdrage voor de aanpak van weerbaarheid en ondermijning van bestuur. Voorgesteld wordt om deze middelen toe te voegen aan de Begroting 2023.
Beleidsdoel 1-2 Sterke Samenleving
Beleidsprestatie 1-2-1 Innovatieve participatie en communicatie
Beleidsprestatie 1-2-1 Innovatieve participatie en communicatie
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 1-2-2 Maatschappelijke ontwikkelingen
Beleidsprestatie 1-2-2 Maatschappelijke ontwikkelingen
Provinciale Staten heeft via amendement 742- ’Ondersteuning armoede-schuldproblematiek’ besloten om een bedrag van € 0,4 beschikbaar te stellen voor de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Dit bedrag wordt via een begrotingssubsidie in 2023 verstrekt.