Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekkingen worden bijgesteld met € 0,7 mln. De bijstellingen hebben betrekking op: - SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam € 0,4 mln. In het kader van het Schone Lucht Akkoord (SLA) is aan Zero Emission Services een subsidie verleend van € 1,1 mln voor het uitvoeren van het project ZES - Docking Station Alblasserdam. De subsidie wordt gedeeltelijk gedekt uit de reserve.
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,4 mln. RWS heeft in 2022 geen subsideaanvraag ingediend, deze wordt nu verwacht in 2023.
- KTA logistiek Reeferhub Dutch Fresh Port – nachtdistributie Maasvlakte2 € 0,1 mln. Subsidieaanvraag wordt in 2023 verwacht met aangepast kasritme.
- Connected Transport Corridors Z-H € 0,1 mln. Betreft een mogelijke extra uitrol van IVRI's in het kader van Smart Mobility.
- Luchtvaart € 0,1 mln. De looptijd van het project Burgermeetnet is gewijzigd, het kasritme wordt hieraan aangepast.
- SecureNL2.0 Truckparkings € -0,1 mln. De eindafrekening voor de bijdrage aan Noord-Brabant voor het partnership valt lager uit dan geraamd.
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking € -0,3 mln. Van de oorspronkelijk geraamde onttrekking 2023 van € 1 mln wordt € 0,7 mln ingezet voor de Algeracorridor. Het restant van € 0,3 mln blijft, samen met de te vervallen geraamde onttrekkingen 2024-2027 van in totaal € 4 mln in de reserve beschikbaar voor MoVe.
|
---|
Toelichting toevoegingen | De storting wordt bijgesteld met € 10 mln voor de nieuwe multimodale brug in Rotterdam, conform de toezegging in het BO-MIRT (Kadernota 2024-2027). |
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Oeververbinding Rotterdam € 10 mln. Conform de toezegging in het BO-MIRT worden middelen gereserveerd voor de nieuwe multimodale brug in Rotterdam (Kadernota 2024-2027).
- Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- MEC verduurzaming binnenvaart € 1,2 mln. Voor de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar (inclusief de middelen voor de pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water).
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- Overdracht wegen € 0,5 mln. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverweling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
- Connected transport € 0,3 mln. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Via het provinciefonds heeft de provincie een bijdrage
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking 2022 en 2023 € 0,3 mln. Van de oorspronkelijk geraamde onttrekking 2023 van € 1 mln wordt € 0,7 mln ingezet voor de Algeracorridor. Het restant van € 0,3 mln blijft, samen met de te vervallen geraamde onttrekkingen 2024-2027 van in totaal € 4 mln in de reserve beschikbaar voor MoVe.
- Afkoop beheer en onderhoud brug in HOV corridor Noordwijk-Schiphol € 0,4 mln. Met de provincie Noord-Holland is een overeenkomst afgesloten over de afkoop van het beheer en onderhoud aan de brug in de HOV corridor Noordwijk-Schiphol.
|
---|
Toelichting omvang | Vanwege het doel van deze programmareserve (mee- en tegenvallers in de exploitatie verrekenen) is geen maximale omvang van de reserve bepaald. De omvang van de reserve na verwerking van de Voorjaarsnota 2023 en Kadernota 2024-2027 bedraagt € 49,9 mln en daalt naar € 31 mln per ultimo 2037. Van dit saldo is ultimo 2037 nog € 2,9 mln vrij inzetbaar. |
---|