Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Primaire Begroting 2023 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2023 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.648 | 542 | 2.191 | 2.216 | 2.155 | 2.194 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 154.764 | 18.571 | 173.335 | 173.252 | 190.774 | 199.027 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.411 | -37 | 1.374 | 1.225 | 1.249 | 1.282 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 157.823 | 19.077 | 176.900 | 176.693 | 194.178 | 202.503 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 156.318 | -2.665 | 153.653 | 194.093 | 182.265 | 183.625 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 1.234 | 31 | 1.265 | 632 | 642 | 753 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 157.552 | -2.634 | 154.918 | 194.725 | 182.907 | 184.379 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.805 | 814 | 2.619 | 1.876 | 1.670 | 1.128 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 4.873 | -8 | 4.865 | 4.855 | 4.810 | 4.810 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 6.678 | 806 | 7.484 | 6.731 | 6.480 | 5.938 |
Totaal Lasten | 322.053 | 17.249 | 339.302 | 378.149 | 383.565 | 392.820 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 1.308 | 9.433 | 10.741 | 7.215 | 7.295 | 1.285 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 0 | 42 | 42 | 42 | 41 | 0 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 1.308 | 9.475 | 10.783 | 7.257 | 7.336 | 1.285 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 9.194 | 0 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | 2.020 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 9.194 | 0 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | 2.020 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 266 | 400 | 666 | 166 | 66 | 66 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.361 | 1.255 | 1.255 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.628 | 400 | 2.028 | 1.528 | 1.321 | 1.321 |
Totaal Baten | 12.130 | 9.875 | 22.004 | 15.479 | 11.162 | 4.627 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 309.924 | 7.374 | 317.298 | 362.670 | 372.403 | 388.193 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV beschikbaarheidsvergoeding € 12,8 mln (n) |
---|
Het Rijk heeft € 9,2 mln beschikbaar gesteld voor een transitievergoeding. Om de transitie van het openbaar vervoer naar zero emissie te faciliteren en de dienstverlening op het gewenste niveau te houden, is aanvullende € 3,6 mln nodig. Dekking € 9,2 mln uit de rijksbijdrage en € 3,6 mln uit de reserve Mobiliteit. |
Exploitatie OV indexering € 4,2 mln (n) |
---|
De sterke prijsinflatie in 2022 heeft een doorwerking naar 2023. Ook stijgen in 2023 en volgende jaren de indexpercentages. Het budget voor prijscompensatie wordt daarom structureel verhoogd. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Vervanging treinen MerwedeLingelijn (MLL) € 0,4 mln (n) |
---|
Voor de ondersteuning van de toekomstige vervanging van de treinen die ingezet worden voor de MLL is externe inhuur nodig. De totale kosten bedragen € 0,8 mln voor de periode t/m 2027. Dekking uit de reserve Mobiliteit. |
Kortetermijnaanpak Mobiliteit en Verstedelijking (KTA MoVe) € 1 mln (v) |
---|
Voor de kortetermijnmaatregelen Algeracorridor wordt € 0,8 mln aan investeringsmiddelen omgezet in exploitatiemiddelen. De dekking voor de exploitatiemiddelen komt uit het begrotingssaldo, wat wordt gecompenseerd door lagere toekomstige afschrijvingslasten als gevolg van niet-investeren. Uit de reservering voor KTA Mobiliteit en Verstedelijking wordt € 0,7 mln toegevoegd. Dekking incidenteel € 0,8 mln uit het begrotingssaldo en € 0,7 mln uit de reservering voor KTA MoVe. |
Algeracorridor € 1,5 mln (n) |
---|
Voor de kortetermijnmaatregelen Algeracorridor wordt € 0,8 mln aan investeringsmiddelen omgezet in exploitatiemiddelen. De dekking voor de exploitatiemiddelen komt uit het begrotingssaldo, wat wordt gecompenseerd door lagere toekomstige afschrijvingslasten als gevolg van het niet investeren. Uit de reservering voor KTA Mobiliteit en Verstedelijking wordt € 0,7 mln toegevoegd. Dekking incidenteel € 0,8 mln uit het begrotingssaldo en € 0,7 mln uit de reservering voor KTA MoVe. |
Streekbuslijn 80 Meerkerk-Vianen € 0,3 mln (n) |
---|
Streekbuslijn 80 is na de gemeentelijke herindeling onderdeel gebleven van DMG-concessie binnen de provincie Zuid-Holland. Op verzoek van de provincie Utrecht wordt deze buslijn tot en met 2025 (totale kosten € 0,8 mln) door de provincie Zuid-Holland voortgezet en betaald door de provincie Utrecht. Dekking uit de bijdrage van de provincie Utrecht. |
Arbeidscapaciteit € 0,4 mln (n) |
---|
Overige wijzigingen € 0,5 mln (n) |
---|
|
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderzoek grond parallelstructuur A12 € 0,4 mln (n) |
---|
Bij de aanleg van de Moordrechtboog/Parallelstructuur A12 in gemeenten Waddinxveen en Zuidplas is thermisch gereinigde grond toegepast. De Omgevingsdienst Midden-Holland onderzoekt de kans op mogelijke verspreiding van verontreinigende stoffen naar de omgeving. Dit is niet in 2022 uitgevoerd en staat nu gepland voor 2023. Dekking uit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Overdrachten € 0,3 mln (n) |
---|
De overdracht van de N453 aan de gemeente Waddinxveen is niet in 2022 gerealiseerd. Deze wordt in 2023 afgerond (€ 0,3 mln). Dekking uit de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Arbeidscapaciteit € 0,2 mln (v) |
---|
Kapitaallasten € 3,1 mln (v) |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. |
Overige wijzigingen € 0,1 mln (v) |
---|
Diverse kleine bijstellingen € 0,1 mln (v). |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Duurzame scheepvaart € 0,8 mln (n) |
---|
In het kader van het Schone Lucht Akkoord (SLA) is aan Zero Emission Services een subsidie verleend van € 1,1 mln om het project ZES - Docking Station Alblasserdam uit te voeren. Op basis van het uitvoeringsritme van dit project wordt de begroting bijgesteld (€ 0,8 mln in 2023 en € 0,3 mln in 2024). Dekking uit de rijksbijdrage (SLA € 0,4 mln) en de reserve Bereikbaarheid (€ 0,4 mln). |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV beschikbaarheidsvergoeding € 9,2 mln (v) |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Streekbuslijn 80 Meerkerk-Vianen € 0,3 mln (v) |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Duurzame scheepvaart € 0,4 mln (v) |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |